Deze gearchiveerde website ‘George Minne’ wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over George Minne verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

De geknielde met de gestrekte voet

Datering: 
1898
Materiaal: 
Gips
Afmetingen: 
20.0 cm x 76.0 cm x 47.5 cm
Inventarisnummer: 
2011-GN
Museum:
Museum voor Schone Kunsten Gent

Na een periode van armoede tijdens zijn verblijf in Gent, verhuisde Minne in oktober 1895 naar Brussel. Als beeldhouwer onderging hij in zijn Brusselse periode tot 1899 – het jaar dat hij de stad verliet om zich in Sint-Martens-Latem te vestigen – een belangrijke evolutie. In de eerste jaren ontstonden zowel expressief geboetseerde beelden als meer contemplatieve figuren. Omstreeks 1897 brak een nieuwe, meer klassieke stijlfase aan. De typefiguren van geknielde, treurende of gekwetste figuren uit zijn vroegere oeuvre ondergingen een proces van zuivering en abstrahering. De beelden worden steeds gestileerder en verfijnder. Zo is het lichaam van De geknielde van de fontein, Minnes bekendste beeld waarvan vijf identieke exemplaren rond een waterbekken werden opgesteld, opgebouwd uit een beheerst ritme van rechte of gebogen lijnen en vlakken. De ingetogenheid van de figuur van de geknielde wordt onderlijnd door een subtiel gemodelleerd oppervlak. Het hele beeld vormt een sierlijk en expressief silhouet dat zich uitstekend leent voor de groepering rond een cirkelvormig bekken. Van De geknielde van de fontein bestaan twee versies. De ene toont de geknielde met een gestrekte voet, zoals op de fontein die te zien was in 1899 bij La Libre Esthétique en in 1900 op de Wiener Secession. Van die versie zijn nog slechts enkele exemplaren bekend, en het is deze versie die het museum onlangs verwierf. Met De fontein der geknielden bezit het museum sinds 1982 vijf voorbeelden van de jongeling in de bekendere houding, met de voeten geplooid rond een sokkel die aan de voorzijde licht gebogen is om te passen op de rand van de fontein. Met de beeldengroep bereikte Minne een conclusie van zijn jarenlange zoektocht die te volgen is in de verschillende voorbereidende tekeningen en schetsboeken, waarin hij bepaalde houdingen en combinaties uitprobeerde, en waarin hij elegante figuren, zowel staand als geknield, rond een bekken groepeerde en ze in denkbeeldige architecturale decors opstelde. Met de recente verwerving van de eerste versie van De geknielde van de fontein en bladen als Studie van een fontein met wijdbeense jongeren die elkaar de hand reiken (zie Museumkrant, 2009, nr. 4) en het onlangs aangekochte Schetsblad met studie voor een spreekgestoelte bezit het museum nu een reeks werken die de verschillende denkpistes van Minne tijdens het ontwikkelingsproces van De fontein der geknielden illustreren.