Deze gearchiveerde website ‘George Minne’ wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over George Minne verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

Eucharistische Christus

Datering: 
1935
Materiaal: 
Houtskool op papier
Afmetingen: 
30.5 cm x 45.5 cm
Inventarisnummer: 
1059/MIN.g-14
Museum:
Museum van Deinze en de Leiestreek

De religieuze symboliek is een vaak terugkerend thema in het oeuvre van Minne. Hierdoor geïnspireerd heeft hij een eucharistische Christus geschetst die de toeschouwer niet frontaal aankijkt, maar eerder een schuine blik in het oneindige werpt. De Christusfiguur wordt van het hoofd tot de lenden afgebeeld, waarbij de bovenkant van de kruin door de rand van het papier wordt afgesneden. De plooien in het gewaad worden door sterker uitgewerkte houtskoollijnen weergegeven. De blik van de Christusfiguur is niet vijandig, maar eerder gelaten en berustend. Verder vertoont hij een baard die aan de hand van korte houtskoolstrepen wordt weergegeven. De afgebeelde Jezus omklemt in de rechterhand een rond voorwerp, vermoedelijk een stuk gewijd brood. De voorliefde van Minne voor de eucharistische Christusfiguur ontstond tijdens de Eerste Wereldoorlog, toen de kunstenaar naar Wales vluchtte. Deze thematiek kan men in verband brengen met zijn angstige en wanhopige gemoedsgesteldheid op dat ogenblik. In deze tekening toont Minne dezelfde stijl die al zijn naoorlogse tekeningen typeren: een voorliefde voor zachte, gesloten vormen, en een zekere gezochtheid in de nadruk op de textuur.