Deze gearchiveerde website ‘George Minne’ wordt tijdelijk niet meer geactualiseerd. Bepaalde functionaliteiten (vb. gericht zoeken in de collectie) zijn hierdoor mogelijk niet meer beschikbaar. Nieuwsupdates over George Minne verschijnen voortaan op vlaamsekunstcollectie.be. Vragen over deze website? Neem contact op via info@vlaamsekunstcollectie.be.

De verloren zoon

Datering: 
1896
Materiaal: 
Gips
Afmetingen: 
58.7 cm x 34.9 cm x 15.0 cm
Inventarisnummer: 
1982-G
Museum:
Museum voor Schone Kunsten Gent

Het motief van elkaar omklemmende naaktfiguren komt meermaals voor in Minnes werk. Waar in Twee vechtende mannen (ca. 1886) de worstelende figuren elkaar in een stevige houdgreep vastklampen, versmelten de personages in De Verloren zoon (1896) bijna tot één lichaam. De innige verstrengeling van lichamen heeft vaak een spirituele ondertoon. Samen met zijn stadsgenoot en vriend Maurice Maeterlinck koestert Minne immers een grote bewondering voor de christelijke middeleeuwen en put hij inspiratie uit de geschriften van de Vlaamse mystici. In De Verloren Zoon zoekt de beeldhouwer als het ware een plastisch equivalent voor de extase waarvan Ruusbroec en Hadewijch getuigen. De figuur van de zoon gaat volledig op in die van de vader, zoals de mysticus zich verliest in God.